"It (Consumer utopia) is associated with money and the ability to command the wills of other people by paying them something which in effect is magnifying your own self; it’s magnifying your own strength. If you can potentially make anyone of the world do your bidding because of your checkbook, then in effect you have everyone in the world extending your power; you have millions of hands and arms.
The tragic flip side of this experience is that if you don’t have money, you’re in effect surrendering your ability to choose or to control other people. Or to put it another way, you’re radically vulnerable. The ultimate state of being without money is to be a slave.
On a social scale the loss of jobs, relationships and our sense of self worth in our day to day lives are all experienced as a sort of social death. An overwhelming sense that we have not achieved the standard set by our culture. In effect, to be in a state of social death is to be without money and without the ability to have an influence on other people’s behavior and in turn to be totally vulnerable to the wills of the people around you. And therefore, from my point of view, social death is analogous to and in many ways just as disturbing and terrifying as real death. It’s not surprising to me at all if you look around the world again and again you see people threatened by social death responding with the kinds of virulent emotional reaction that you would associate with a more explicit threat to life and limb, which is to say either deep depression or volatile aggression or a kind of berserk violence."
"La utopia del consumidor esta asociada con el dinero y la habilidad de dirigir la voluntad de otras personas pagandoles dinero, lo que en efecto es magnificar tu propio yo; es magnificar tu propia fuerza. Si puedes potencialmente hacer que cualquier persona del mundo sirva tu voluntad debido a tu chequera, entonces de hecho tienes a todo el mundo extendiendo tu poder; tienes millones de manos y brazos.
La cara tragica de esta experiencia es que si no tienes dinero estas, de hecho, capitulando tu habilidad de elegir o controlar a otras personas. O en otras palabras, eres radicalmente vulnerable. El estado ultimo de no tener dinero es ser un esclavo.
En su escala social, la perdida de trabajos, relaciones y nuestro sentido de valor propio en nuestro dia a dia es experimentado como una clase de muerte social. La abrumadora sensacion de no haber alcanzado el standard fijado por nuestra cultura. En efecto, estar en un estado de muerte social es estar sin dinero y sin la habilidad de tener una influencia sobre la conducta de otra gente, y eventualmente ser totalmente vulnerable a la voluntad de la gente a tu alrededor. Y por eso, desde mi punto de vista, la muerte social es analoga y en muchas formas tan inquietante y terrorifica como la muerte real. No me sorpende para nada, si miras al mundo una y otra vez, el ver gente amenazada de muerte social responder con la clase de reaccion emocional virulenta que asociarias mas con una explicita amenza a la vida y a la integridad fisica, tales como una depresion profunda o una agresion volatil o violencia desmedida"
Kirby Farrell. 2003
Documental: "Flight from Death, the quest for immortality".
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